Ściana Wolności

W Ćmielowie powstanie porcelanowa „Ściana Wolności”

Sto porcelanowych rzeźb prezentujących głowę Józefa Piłsudskiego na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości – to inicjatywa artysty Stanisława Bracha realizowana w fabryce porcelany Ćmielów. Rzeźby stworzą wyjątkową instalację – „Ścianę Wolności”, upamiętniającą tę podniosłą rocznicę.

Projekt Stanisława Bracha przedstawiał będzie zmultiplikowany portret Marszałka Józefa Piłsudskiego, jako ikony odzyskanej niepodległości po 123 latach niewoli i eksponowany jako ściana – ściana wolności. Stylizowany portret Piłsudskiego zostanie wykonany z porcelany i oświetlony w barwach narodowych bieli i czerwieni.

– Często w swojej twórczości sięgam po temat głowy. Portret Józefa Piłsudskiego, tak bardzo sugestywny i rozpoznawalny, był dla mnie sygnałem, że to On stanie się moją ikoną odzyskanej wolności w 1918 roku, a powieloną formą będzie właśnie głowa. Chciałem w niej usytuować tylko te, najważniejsze cechy wyglądu zewnętrznego, charakterystyczne dla Marszałka. Zamierzałem stworzyć rzeźbę mocno stylizowaną, pozbawioną realistycznych odniesień do znanych nam już portretów w obiegu publicznym, pozwalając jednocześnie sobie na utrzymanie rzeźby we własnym stylu – mówi Stanisław Brach.

Inicjatywa Artysty realizowana będzie w najstarszej w Polsce fabryce zastawy stołowej w Ćmielowie – to tu odlewane będą porcelanowe rzeźby.

– Cieszy nas możliwość udziału w tej niezwykłej inicjatywie. Ćmielów to jedna z najstarszych polskich marek i jej losy zawsze przeplatały się z najważniejszymi wydarzeniami w historii Polski. Początki naszej fabryki sięgają 1790 roku i funkcjonuje ona nieprzerwanie do dzisiaj. Porcelana z trójkątnym ćmielowskim emblematem pomagała kultywować rodzimą tradycję i sławiła polskie rękodzieło nawet w okresie zniewolenia, kiedy państwo formalnie nie istniało – mówi Aleksandra Nicieja Kierownik Działu Marketingu i Rozwoju Produktu.

Stanisław Brach ma na swoim koncie analogiczny projekt –„200 x Chopin” zrealizowany w 2010 roku. Z okazji dwusetnych urodzin Fryderyka Chopina odlano wówczas z porcelany 200 głów kompozytora. Rzeźby eksponowane były na dziedzińcu warszawskiej ASP, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, w Pałacu Sztuki w Krakowie oraz w Międzynarodowym Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech. Po zakończonych ekspozycjach porcelanowe dzieła zostały wystawione na aukcjach charytatywnych.

Stanisław Brach – urodzony 1972 r. w Gorlicach. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 roku oraz Technikum Ceramicznego w Łysej Górze (1987-1993). W 2014 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Laureat nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011), stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), projekt artystyczny „Dwie przestrzenie”. Finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016, oraz złotego medalu za prace „Miodem płynące” na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress , Istambuł, Turcja.

Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie.

Prace w zbiorach Muzeum Rzeźby Współczesnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, w Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.

Podziel się!

Poprzedni wpis

Sprawdzone sposoby na przetrwanie jesieni w biurze

Następny wpis

Limitowana kolekcja SJÄLVSTÄNDIG

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *