mat. Bright Lights_02_Radosław_Zacheja

Światło ma znaczenie: wywiad z Radosławem Zacheją

W swoich projektach łączy systemy oświetleniowe, multimedia, sztukę i technologie. Tworzy w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania. Radosław Zacheja, prezes firmy Bright Lights o oświetleniu wie wszystko. W rozmowie z nami opowiedział o swojej fascynacji światłem, doświadczeniu i inspiracjach.

Oświetlenie i systemy multimedialne to Pana pasja. Skąd zainteresowanie taką tematyką?

Radosław Zacheja: Wszystko zaczęło się od fotografii. Od najmłodszych lat robiłem zdjęcia i zawsze fascynowała mnie interakcja światła z różnymi elementami. Później pojawiła się muzyka i obraz ruchomy, pochłonęły mnie nowe możliwości. Studiowałem na Politechnice Warszawskiej na specjalności Techniki Multimedialne, gdzie dopracowałem zarówno technikę, jak i umiejętność współpracy z artystami. Wszystko co z tym związane było szalenie interesujące. Szybko trafiłem do świata teatru i telewizji, który zafascynował mnie całkowicie.

Posiada Pan bogate doświadczenie w projektowaniu i realizacji architektonicznych systemów oświetleniowych i multimedialnych. Z jakiej dotychczasowej realizacji jest Pan najbardziej dumny?

R. Z.: Brałem udział w zróżnicowanych projektach, pracując dla wielu firm i klientów, ale na zawsze zapadła mi w pamięć iluminacja barwna Pałacu Kultury i Nauki. Realizacja ta była dla mnie i mojego zespołu naprawdę dużym wyzwaniem zarówno technicznym, jak i logistycznym. Zainstalowany tam system jest naprawdę zaawansowany, a sam budynek – najbardziej rozpoznawalny w Polsce. Po uruchomieniu nowego rozwiązania, PKiN zmienił znacząco swój wizerunek i trafił ponownie do mediów, jako symbol Warszawy, wyróżniający się na mapie miasta.

Skąd Bright Lights czerpie inspiracje do swoich projektów?

R. Z.: Inspiracje i dobre pomysły to bardzo ważny element naszej pracy. Najważniejszym ich źródłem jest nasz multidyscyplinarny, zróżnicowany zespół. Mamy w drużynie zarówno inżynierów, jak i artystów, a wśród nich osoby z doświadczeniem nabytym w teatrze, telewizji czy podczas różnego rodzaju widowisk. Realizacja oświetlenia efektownego w tych przestrzeniach wymaga szczególnego talentu, często również nietypowych narzędzi. Kolejne źródło inspiracji to uważna obserwacja świata. Pomysły można znaleźć wszędzie: podczas koncertu, wizyty w muzeum, na pokazie mody, podglądając naturę. Wszystko to doskonale łączy się z moją drugą pasją – podróżowaniem. Najwięcej pomysłów przychodzi mi do głowy właśnie podczas poznawania innych kultur i obszarów geograficznych.

Bright Lights zajmuje się zarówno projektowaniem, jak i późniejszą realizacją systemów oświetleniowych i multimedialnych. Jak kierować procesem projektowym, aby mieć pewność, że realizacje będą wyglądały zgodnie z oczekiwaniami?

R. Z.: Podczas projektowania oczywiście posługujemy się różnego rodzaju oprogramowaniem do wizualizacji oświetlenia m.in. 3ds MAX. Za pomocą tego typu rozwiązań możemy zaprojektować cały system od strony estetycznej i technicznej, aby mieć pewność osiągnięcia wymaganych parametrów. Dodatkowo używamy też narzędzi umożliwiających wizualizację w świecie wirtualnym, angażujemy Virtual Reality i Augmented Reality. Nieodłącznym elementem procesu są również terenowe próby oświetleniowe w rzeczywistych warunkach.

Jakiego typu oprawy oświetleniowe i rozwiązania multimedialne firma wykorzystuje w swoich systemach?

R. Z.: W zależności od potrzeb stosujemy urządzenia typu linie świetlne, punkty świetlne, ekrany LED (często o nietypowych kształtach), kurtyny LED oraz bardziej konwencjonalne oprawy oświetleniowe, szczególnie takie, które oferują ciekawe możliwości kształtowania wiązki światła, możliwość zmiany barwy światła oraz wprowadzenia ruchu. Interesującym rozwiązaniem jest projekcja różnego rodzaju wzorów albo modny ostatnio mapping.

W jaki sposób takie nowoczesne oświetlenie wpływa na postrzeganie i rozpoznawalność obiektu architektonicznego lub danej przestrzeni?

R. Z.: Obecnie prowadzonych jest wiele badań na temat wpływu światła na nasze życie. Według nich oddziałuje ono na nasze samopoczucie, nastrój, także na procesy fizjologiczne. Dlatego bardzo istotne jest dla nas human centric lighting, podejście projektowe, w którym to człowiek i jego odczucia są w centrum uwagi. Właściwie zaprojektowany system oświetleniowy i multimedialny będzie wpływał na postrzeganie danego obiektu architektonicznego. Z jego pomocą można podkreślić funkcję budynku, umożliwić przekazanie konkretnych informacji, a nawet przyciągnąć klientów. Multimedialna identyfikacja wizualna to we właściwych rękach narzędzie doskonałe.

Więcej na: http://brightlights.pl/

Podziel się!

Poprzedni wpis

Kultowe krzesło siatkowe Henryka Sztaby

Następny wpis

BIG THING NOW. Warsaw Home

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *